ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΕ ΟΛΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ ΤΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ-ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΦΩΤΕΙΝΗ ΔΟΞΑ

Κατατέθηκε χθες στην βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, το οποίο αφορά την εκπαίδευση και τις νέες-καθοριστικές αλλαγές, σε όλες τις βαθμίδες της.

Ο τίτλος του Νομοσχεδίου:  «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις»

Η γενική προσέγγιση του νομοσχεδίου είναι «από κάτω προς τα πάνω», με αλλαγές που αρχίζουν από το νηπιαγωγείο, π.χ. εισαγωγή νέων θεματικών, εισαγωγή δημιουργικών δραστηριοτήτων στα αγγλικά, και φθάνουν μέχρι τις εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση των πανεπιστημίων, όπως π.χ. η προώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών ΑΕΙ με την ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων και τη συνεργασία με ΑΕΙ του εξωτερικού.

Πιο συγκεκριμένα προβλέπεται:

  • Η επαναφορά του χαρακτηρισμού, εισαγωγής των μαθητών της δευτεροβάθμιας
  • Εισάγεται η βάση του 10, για την προαγωγή από τάξη σε τάξη, στο Γυμνάσιο και το Λύκειο
  • Αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα, στο Γυμνάσιο και το Λύκειο
  • Εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές στο νηπιαγωγείο, αλλά και στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού και του Γυμνασίου, όπως είναι ο εθελοντισμός, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
  • Αλλαγές στο σύστημα μετεγγραφών,
  • Εκτός από τα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια, ισχύουν και ακαδημαϊκά κριτήρια,
  • Επαναφορά της τράπεζας θεμάτων, στις προαγωγικές και απολυτήριες, εξετάσεις της Α΄ Λυκείου, από το επόμενο σχολικό έτος, από το 2020-21.
  • Η Α΄ Λυκείου θα εξετάζεται στο τέλος της χρονιάς με 50% , από την τράπεζα θεμάτων. Σταδιακά αυτό θα πάει μέχρι και την Γ΄ Λυκείου.
  • Οι ομάδες προσανατολισμού από τέσσερεις, γίνονται τρεις. Ανθρωπιστικών-θετικών και υγείας, γίνονται μία ομάδα. Η χρήση Οικονομίας και πληροφορικής. Η κοινωνιολογία αντικαθίσταται από τα Λατινικά. Επιστρέφουν και οι συντελεστές βαρύτητας.
  • Εισάγονται πιλοτικά τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο.
  • Αυξάνεται ο αριθμός στην τάξη από 20 σε 25.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ, ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΑΦΟΡΟΥΝ:

  • Αλλαγές στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και εκπαιδευτικές διαδικασίες:
  • Εισάγονται πιλοτικά τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-21), σηματοδοτώντας τη στροφή σε ένα σύγχρονο σχολείο που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές (από κοινού «δεξιότητες του 21ου αιώνα»). Νέες θεματικές όπως ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή (κάθε θεματική θα είναι σταθμισμένη με την εκπαιδευτική βαθμίδα και ηλικία των μαθητών), στοχεύουν στην ευρύτερη καλλιέργεια και διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Οι θεματικές αυτές οργανώνται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ Ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία).
  • Εισάγεται πιλοτικά στο νηπιαγωγείο η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.
  • Ενισχύεται η διδασκαλία της πληροφορικής, των κλασσικών γραμμάτων, της φυσικής αγωγής και των ξένων γλωσσών.
  • Διευρύνονται οι μέθοδοι αποτίμησης προόδου των μαθητών, π.χ. μέσω ερευνητικών εργασιών, και αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα (π.χ στο Γυμνάσιο από 4 σε 7).
  • Συστήνεται η τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο Λύκειο.
  • Εισάγεται η λογική του «κόντρα» μαθήματος στη Γ’ Λυκείου για την ενίσχυση της γενικής παιδείας, που θα προσμετράται στο απολυτήριο (ιστορία για τους μαθητές που επιλέγουν πρακτική κατεύθυνση και μαθηματικά για τους μαθητές που επιλέγουν θεωρητική κατεύθυνση).
  • Εξορθολογίζεται η διαδικασία προαγωγής και απόλυσης μαθητών (βαθμολογική βάση του 10).
  • Θεσμοθετείται ένα συνεκτικό πλαίσιο για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου (βασισμένο στο τρίπτυχο «Προγραμματισμός – Αυτοαξιολόγηση – Εξωτερική Αξιολόγηση»).
  • Εισάγονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον (θεσμοθέτηση του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, εκπαιδευτικού που αναλαμβάνει την παροχή συμβουλών και παιδαγωγικής υποστήριξης προς μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, με στόχο τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων, όπως κρούσματα ενδοσχολικής βίας, ενώ θεσμοθετείται και ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σχολείων).
  • Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων και των Πειραματικών σχολείων. Από το Σεπτέμβριο θα λειτουργούν 28 Πρότυπα και 34 Πειραματικά Σχολεία στη χώρα, ενώ προβλέπεται ακολούθως και η επέκταση του θεσμού.
  • Λαμβάνονται μέτρα για την αποτελεσματικότερη στελέχωση σχολικών μονάδων, όπως διπλή μοριοδότηση για τις δυσπρόσιτες περιοχές, μείωση της διάρκειας των πινάκων.
  • Εισάγονται, τέλος, ρυθμίσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που αφορούν:
  • στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων, για παράδειγμα μέσω της δυνατότητας ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, αυτόνομα, από κάθε ΑΕΙ (και δίχως να απαιτείται έγκριση Υπουργού), της θεσμοθέτησης κοινών (joint) και διπλών (double) προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ καθώς και της θεσμοθέτησης θερινών προγραμμάτων.
  • στην εισαγωγή ακαδημαϊκού κριτηρίου στις μετεγγραφές, πατράλληλα με τον εξορθολογισμό των υφιστάμενων οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων.
  • στη διαδικασία ανάδειξης των Πρυτανικών Αρχών.

Πηγή Πληροφοριών: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο