“ΟΙ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ BULLING” ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ-ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΞΑΛΕΙΦΘΕΙ!

EDITORIAL

ΦΩΤΕΙΝΗ ΔΟΞΑ

Το bullying, ο εκφοβισμός και η ενδοσχολική βία αποτελούν εκδηλώσεις φαινομένων που προϋπήρχαν στους κόλπους της κοινωνίας μας και συνεχίζουν να συμβαίνουν με ανεξέλεγκτο πλέον ρυθμό, κατά την διάρκεια συναναστροφών μεταξύ των κοινωνικών ομάδων.

Πρόκειται για μία κατάσταση που δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα στις σχέσεις μεταξύ ατόμων, όχι μόνο σε συναισθηματικό επίπεδο αλλά κυρίως σε σωματικό, που στις ακραίες μορφές εκδήλωσης μπορεί να φτάσει ακόμη και μέχρι το θάνατο ενός παιδιού.

Πρέπει κάτι να γίνει, για την αντιμετώπιση τέτοιου είδους καταστάσεων. Με την λήψη κατάλληλων μέτρων, είτε για να μπορούν να προλαμβάνονται αυτά φαινόμενα, είτε ακόμη και μετά την εκδήλωση αυτών, να αντιμετωπίζονται με διάφορους τρόπους. Ο στόχος αποσκοπεί είτε στην μείωση ,είτε ακόμη στην εξάλειψη των συμβάντων αυτών. Αυτό θα έπρεπε να προέρχεται είτε από δασκάλους και καθηγητές των σχολικών εγκαταστάσεων, είτε από τους γονείς.

Το φαινόμενο  εμφανίζεται- στις περισσότερες των περιπτώσεων- στις «τάξεις» των σχολικών μονάδων, αλλά μπορεί και στις ελάχιστες αυτών, να εμφανιστεί και εκτός των σχολικών δραστηριοτήτων ή ακόμη να μιλάμε και για το διαδικτυακό bullying. Ξεκινάει να συμβαίνει σε πολύ μικρές ηλικίες από τις τάξεις του Δημοτικού και συνεχίζεται -σε πιο άγρια και επιθετική μορφή εκδήλωσης- στις τάξεις της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και σε ένα μικρό ποσοστό της Τριτοβάθμιας.

Το 85% ο εκφοβισμός λαμβάνει χώρα ενώπιων τρίτων.

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε το «Χαμόγελο του Παιδιού», ένας στους τρείς μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έπεσε θύμα bullying, ενώ η χώρα μας ανάμεσα σε έξι ευρωπαϊκές χώρες βρίσκεται στην τέταρτη θέση στα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού με ποσοστό 31,98%. Σύμφωνα με μια άλλη έρευνα που διεξήχθη σε δεκατρία Κέντρα Υγείας της Μακεδονίας, έδειξε ότι ένας στους είκοσι μαθητές γυμνασίου έπεσε τον τελευταίο χρόνο θύμα bullying, ποσοστό που σχεδόν διπλασιάζεται στις τάξεις του λυκείου.

ΕΚΔΗΛΩΝΕΤΑΙ ΜΕ:

  • Εξευτελιστικούς χλευασμούς και ύβρεις που μειώνουν το κύρος ενός παιδιού.
  • Με απειλητικές ενέργειες κατά του θύματος.
  • Με σοβαρούς τραυματισμούς σε σημείο που μπορεί να κινδυνεύσει ακόμα και μια ανθρώπινη ζωή.

ΣΕ ΠΟΙΑ ΑΤΟΜΑ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΤΟ BULLYNG ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΝΑ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ:

  • Συμβαίνει σε άτομα εσωστρεφή που αδυνατούν να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και ντρέπονται να εκδηλώσουν αυτό που τους συμβαίνει. Δεν υπάρχουν σ’ αυτήν την περίπτωση καλές σχέσεις μεταξύ γονέων και παιδιών.
  • Συμβαίνει είτε γιατί τα θύματα (bullying) υπέστησαν απειλές από άλλα παιδιά, κυριαρχώντας μέσα τους ο φόβος πως, αν μιλήσουν σε ανώτερα πρόσωπα, θα κάνουν τα πράγματα χειρότερα για τους ίδιους.
  • Συμβαίνει σε άτομα διαφορετικής εθνικότητας και χρώματος, τυγχάνουν ρατσιστικής αντιμετώπισης
  • Σε άτομα διαφορετικών αντιλήψεων και πεποιθήσεων για την ζωή, υπάρχει αδυναμία αποδοχής από τους άλλους, λόγω χαρακτήρα.
  • Αλλά συμβαίνει και σε παιδιά διαφορετικών σεξουαλικών προτιμήσεων (ρατσιστική αντιμετώπιση).
  • Aπ’ την άλλη υπάρχει αδιαφορία, έλλειψη γνώσης για την σοβαρότητα και την αντιμετώπιση αυτού του θέματος.
  • Ελλιπής ενημέρωση στα σχολεία από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς.
  • Ελλιπής ψυχολογική υποστήριξη στα θύματα.
  • Δεν υπάρχει κατάλληλο νομικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων.

ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ:

  • Θα πρέπει καταρχήν το κράτος να επιληφθεί του θέματος με την δημιουργία κατάλληλων νομικών προϋποθέσεων για την τιμωρία των υπαίτιων.
  • Θα πρέπει οι δάσκαλοι, οι καθηγητές και οι διευθυντές των σχολείων να λάβουν μέτρα, είτε πρόληψης τέτοιων καταστάσεων μέσο της ενημέρωσης στα σχολεία από ειδικούς ψυχολόγους αλλά και κοινωνικούς λειτουργούς.
  • Είτε και μετά την εκδήλωση του φαινομένου, μέτρα αντιμετώπισης ξεκινώντας για παράδειγμα από αποβολές μαθητών, αποπομπές μαθητών από τις σχολικές μονάδες, αλλά και κάλεσμα της αστυνομίας στις ακραίες περιπτώσεις εκδηλώσεων.
  • Ψυχολογική προληπτική ενημέρωση των μαθητών-σπουδαστών.
  • Ψυχολογική υποστήριξη των θυμάτων-bullying.
  • Ανάπτυξη καλών σχέσεων μεταξύ γονέων και παιδιών.

Σίγουρα αν μεριμνήσουμε όλη μας θα προλάβουμε ακόμη και τις πιο σοβαρές καταστάσεις-διαστάσεις του φαινομένου.  Δεν θέλουμε να υπάρχουν θύματα τέτοιων καταστάσεων,” με τους πρωταγωνιστές να είναι παιδιά ή ακόμη και ενήλικες, είτε στο ρόλο του θύτη, είτε στον ρόλο του θύματος. Αντιλαμβανόμαστε την σοβαρότητα του θέματος και την αντιμετωπίζουμε κατάλληλα, όπως τις αρμόζει.

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο